Hoe ontwikkel je een (online) cursus?

Leestijd: 6 minuten

Cursussen zijn een goede manier om in korte tijd veel te leren over een bepaald onderwerp of een bepaalde skill. In een cursus leer je namelijk meestal alleen de essentie van een onderwerp of skill. Hierdoor maak je in korte tijd grote stappen in je persoonlijke kennis en ontwikkeling. Aan vraag naar cursussen is dan ook geen gebrek. Zo heeft bijna iedereen in zijn of haar leven wel eens een cursus gevolgd. Dit biedt voor jou als ondernemer kansen. Heb jij over een specifiek onderwerp heel veel kennis? Of heb jij een bepaalde praktijkervaring waar mensen van kunnen leren? Dan zou het zomaar een idee kunnen zijn om met die kennis of ervaring een cursus te ontwikkelen. Hiermee kun je andere mensen helpen en maak je tegelijkertijd gebruik van een zeer interessant verdienmodel. Voordat we daar dieper op ingaan, gaan we het hebben over hoe je zo een cursus ontwikkelt. 

Hoe ontwikkel je een (online) cursus?

Het ontwikkelen van een cursus, offline of online, bestaat uit verschillende stappen. In dit deel zetten we de basis voor je op een rij.

Kies een onderwerp of skill

De eerste stap bij het ontwikkelen van een cursus bestaat uit het kiezen van een bepaald onderwerp of een bepaalde skill waar jouw cursus over zal gaan. Hierbij kun je het beste kiezen voor een onderwerp of skill die voldoet aan de volgende twee eisen. Ten eerste moet er veel vraag naar zijn. Er is namelijk niks zo zuur als maandenlang je best doen om een geweldige cursus ontwikkelen waar niemand op zit te wachten. Een cursus boodschappen doen is daar een voorbeeld van. Doe dus van tevoren goed onderzoek naar de markt. Wie is je doelgroep? Welke problemen hebben ze? Waar verlangen ze naar? De tweede eis bij het kiezen van een onderwerp of skill voor je online cursus is dat je er competent genoeg in moet zijn. Maak dus geen cursus over ondernemen wanneer je zelf nog nooit een succesvolle onderneming hebt gehad. Het is essentieel om waarde te leveren met je online cursus. Dit kan alleen als je goed en ervaren genoeg bent in je vakgebied. Ben je dit nog niet? Focus je dan eerst op het opdoen van meer kennis en ervaring.

Modules bepalen

Zodra het onderwerp of de skill is bepaald, is van belang om de modules van je cursus te gaan bepalen. Dit is het fundament van het pad dat je cursisten zullen gaan volgen. Zorg er hierbij voor dat alle modules een toegevoegde waarde hebben. Mensen willen alleen leren wat belangrijk voor ze is. Ga dus bij een cursus Italiaans leren niet beginnen over de hele geschiedenis van het land. Blijf bij de kern. Een voorbeeld van betere modules bij een cursus Italiaans leren zijn bijvoorbeeld: woorden, grammatica, uitspraak, zinsopbouw en spelling. Voeg dus alleen relevante en kwalitatieve modules toe aan je cursus. Meer is niet altijd beter.

Modules invullen

Ten derde is het belangrijk om de in stap 2 bepaalde modules te gaan invullen. Deze stap bij de ontwikkeling van je cursus kost waarschijnlijk de meeste tijd en energie. Bij de inhoud van je cursus zijn er drie dingen met name van belang. Ten eerste geldt dan kwaliteit boven kwantiteit moet gaan. Probeer dus echt alleen de meest waardevolle lessen in je cursus te verwerken. Dat is namelijk waar je cursisten naar op zoek zijn: informatie waar ze iets aan hebben. Zo kun je met een korte, kwalitatieve cursus vaak veel meer impact maken dan een lange, matige cursus. Verder is het van belang om de theoretische inhoud van de cursus te versterken met praktijkvoorbeelden. De praktijk is namelijk waar het uiteindelijk om gaat. Zorg er dus voor dan je cursisten niet volledig zelf de koppeling van theorie naar praktijk moeten maken. Help ze hierbij door middel van praktische voorbeelden. Tot slot is het aan te raden om opdrachten aan je cursus toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat cursisten actief mee blijven doen. Hierdoor leren ze veel meer. Dit heeft voor jou dan weer het voordeel dat je meer impact maakt en bovendien betere reviews zal ontvangen.

Een vloeiende verbinding

Wanneer het pad en de inhoud van je cursus af is, is het tijd om er een geheel van te maken. In deze fase heb je twee dingen te doen. Ten eerste moet je de inhoud van de cursus controleren. Klopt alle informatie? Zijn er nog verbeterpunten? Mist er nog iets of moeten er juist dingen geschrapt worden? Je controleert hierbij de vorige stappen. Ten tweede is het essentieel om de verbinding tussen de verschillende modules te maken en/of te verbeteren. Een goede cursus is namelijk een vloeiend geheel tussen verschillende modules die samen een geheel vormen. Het is een pad dat leidt naar een educatief einddoel. Het is aan te raden om je cursus vervolgens af te sluiten met een conclusie. Hierin kun je je cursisten vragen of hun doel is bereikt en of ze tevreden zijn met de cursus. Dit is waardevolle informatie waarmee je je cursus verder kan optimaliseren.

De verschillende opties voor een cursus

Nu je weet hoe je een cursus ontwikkelt, gaan we kijken naar de verschillende opties voor een cursus. Aangezien de opties veelzijdig zijn, beperken we ons tot de drie meest voorkomende.

Informatie

De eerste veelvoorkomende optie voor een cursus is een informatieve cursus. Hierbij deel je jouw kennis over een bepaald onderwerp. Een informatieve cursus bevat vooral theoretische kennis en is niet zo zeer praktisch. Voorbeelden van informatie cursussen zijn cursussen over vakken als geschiedenis, economie en aardrijkskunde. Het doel hiervan is dus niet om een bepaalde skill te beheersen, maar om bepaalde kennis te vergaren. Informatieve cursussen kunnen zowel offline als online worden gegeven.

Skill

Daarnaast komt ook de cursus waarbij je een bepaalde skill leert veel voor. Deze soort cursus kent veel verschillende variaties. Zo zijn er cursussen die je leren hoe je een marketingstrategie maakt, hoe je gitaar speelt en hoe je een bepaalde taal spreekt. Allemaal hebben ze als grote overeenkomst dat het niet gaat om wat je na het volgen van de cursus weet, maar om wat je erna kunt doen. Dit soort cursussen zijn veelal praktisch en bevatten veel opdrachten. Vaak wordt theorie hierbij alleen gebruikt als aanvulling. Deze praktische cursussen werken offline het beste. Op die manier leren mensen vaak meer en is er meestal meer commitment. Toch bieden praktische cursussen dankzij de hedendaagse technologie ook online mogelijkheden.

Plezier

Bij de derde soort cursus gaat het er niet zo zeer om dat je iets leert, maar vooral dat je plezier beleeft. Het leren is dan veelal een positieve bijkomstigheid. Voorbeelden van dit soort cursussen zijn koeien melken, vlaaien bakken en sieraden maken. Dit soort activiteiten doe je meestal één keer om het te ervaren of omdat het je simpelweg leuk lijkt om het een keer te doen. Vaak duren dit soort cursussen maar enkele uren. Cursussen waarbij het plezier centraal staat werken offline het beste. Menselijke verbinding speelt hierbij namelijk ook een rol.

De voordelen van een cursus als verdienmodel

Een cursus dient zich dankzij twee essentiële voordelen als een geweldig verdienmodel. Na het lezen van deze voordelen wil je waarschijnlijk direct beginnen met de ontwikkeling van jouw eigen cursus. Ze zijn een verademing voor elke ondernemer: hoge marges en schaalbaarheid.

Hoge marges

Wanneer je als ondernemer een cursus gaat aanbieden, kun je rekenen op hoge winstmarges. Een cursus hoef je immers maar één keer te maken. Vervolgens kun je het blijvend verkopen. De enige kosten die je dan nog hebt zijn onderhouds- en marketingkosten. Vaak lopen de winstmarges bij cursussen daarom op tot wel 90%. 

Schaalbaarheid

Daarnaast is de verkoop van cursussen ook zeer schaalbaar. Het maakt dan ook meestal niet zo veel uit of je nu 5 of 25 cursisten hebt. Zodra de cursus eenmaal staat kun je deze vaak oneindig blijven opschalen zonder dat dit extra productiekosten met zich meebrengt. Dit maakt het cursus businessmodel uiterst interessant. 

Ga je voor een offline of online cursus?

Tot slot is het tijd om voor jezelf te bepalen of je voor een offline cursus of voor een online cursus gaat. In dit deel behandelen we voor beide soorten cursussen de belangrijkste voor- en nadelen.

Offline cursus

Het belangrijkste voordeel van een offline cursus, is dat het zorgt voor meer menselijke verbinding. Hiermee weet je klanten vaak langer aan je bedrijf te binden. Een nadeel van de offline cursus, is dat het meestal extra kosten met zich meebrengt. Voorbeelden van dit soort extra kosten zijn locatie- en schoonmaakkosten.

Online cursus

Wanneer je besluit om een online cursus aan te bieden, geniet je van optimale marges en schaalbaarheid. Waar deze voordelen bij offline cursussen nog steeds beperkt zijn, zijn ze bij online cursussen werkelijk eindeloos. Wat nadelig is aan een online cursus, is dat mensen er vaak minder resultaat mee boeken. De impact die je via een computerscherm kan maken is namelijk kleiner dan de impact die je fysiek op locatie kan maken.

Kijk eens op huddle

Barend de Ronde
Barend de Ronde

In mijn dagelijks werk ben ik voorman hovenier van beroep. Daarnaast maak ik websites en lever ik domeinnamen met hosting. Ook onderhoud ik websites voor bedrijven. Zelf run ik een aantal websites voor extra inkomen. Dat is iets waar ik graag aan werk en wil laten groeien.

Deze kennis deel ik graag met anderen door middel van interessante blog artikelen. Ik link daarbij naar producten en diensten die ik van onschatbare waarde acht.

Artikelen: 46

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *