Tegenwoordig zijn er steeds meer manieren van online geld verdienen. Zo heb je bijvoorbeeld e-commerce, affiliate marketing en dropshipping. Wat tegenwoordig ook kan, is bloggen. Het hoofdonderdeel van bloggen is schrijven. Dit kunnen teksten over iemands persoonlijke leven zijn, maar ook over specifieke onderwerpen. Bloggen kan dus voor entertainment zijn, maar ook voor educatie. Mocht het nog steeds niet helemaal duidelijk voor je zijn wat een blog is, dan raad ik je aan om eens goed naar je scherm te kijken. De tekst die je op dit moment leest, is namelijk ook een blog. Dit is een educatieve blog waarin je onder andere ontdekt wat bloggen is, wat je ermee kan en hoe je er geld mee zou kunnen verdienen.
Wat is bloggen?
Bloggen is het online schrijven van persoonlijke of informatieve teksten. Wanneer een blog vooral persoonlijke teksten betreft, wordt dit een persoonlijke blog genoemd. Als een blog voornamelijk informatieve artikelen bevat, wordt dit een informatieve blog genoemd.
Persoonlijke blog
Hierin staan met name verhalen over iemands dagelijkse leven. Dit kan bijvoorbeeld gaan over wat iemand die dag op het werk heeft meegemaakt, wat de schrijver heeft gegeten die dag of wat hij/zij vandaag heeft geleerd. Bij een persoonlijke blog bouw je als lezer vaak een persoonlijke band op met de schrijver. Je hebt het gevoel dat je hem of haar echt kent. Deze persoonlijkheid, iets waar de meeste mensen naar verlangen, is een van de voornaamste krachten van persoonlijke blogs.
Vlogs
Vroeger waren persoonlijke blogs zeer populair. Tegenwoordig is deze populariteit grotendeels overgenomen door vlogs. Dit zijn ook persoonlijke verhalen van iemands dagelijks leven, maar dan in de vorm van video in plaats van tekst.
Informatieve blog
Naast persoonlijke blogs bestaan er ook informatieve blogs. De blog die je nu leest is daar een voorbeeld van. Informatieve blogs geven de lezer informatie over specifieke onderwerpen. In dit geval is dat online geld verdienen, maar dit kan bijvoorbeeld ook gezondheid, sport, tuinieren of koken zijn. Werkelijk alles is hierin mogelijk. Heb jij voor een specifiek onderwerp een grote passie? Of beschik jij over bepaalde vakinhoudelijke kennis? Dan kan informatief bloggen zomaar een interessante optie zijn voor jou. Het biedt namelijk talloze mogelijkheden.
Wat is de functie van bloggen?
Bloggen kan eigenlijk maar twee functies hebben. Dat is enerzijds entertainen en anderzijds informeren. Persoonlijke blogs zijn logischerwijs vooral gericht op entertainen en informatieve blogs op informeren.
Entertainen
Entertainen is een waardevolle functie van bloggen. Er is namelijk heel veel vraag naar. Er kijken niet voor niks miljoenen mensen naar sportwedstrijden. Dit doen ze echt niet om er iets van te leren, dit doen ze om geëntertaind te worden. Social media is daar ook een goed voorbeeld van. Nederland telt niet voor niets 13,7 miljoen social media gebruikers. Het overgrote deel van hen is daar maar om één reden. Namelijk om geëntertaind te worden. Bij iedere swipe komt er bij hen een stofje in de hersenen vrij genaamd dopamine. Dit is precies het stofje wat jij jouw lezers ook wil geven wanneer ze jouw persoonlijke blogs lezen. Bij iedere zin moeten ze verlangen naar de volgende. Op die manier blijven ze lezen en staan ze voor je in de rij als je een aanbod doet.
Informeren
Naast entertainen is ook informeren een uiterst waardevolle functie van bloggen. In een tijd waarin vrijwel iedereen de beschikking heeft tot het internet, wordt er extreem veel informatie opgezocht via zoekmachines als Google. Op het moment dat iemand bijvoorbeeld opzoek is naar een goed pasta recept, en jij hebt daar als schrijver een geweldige informatieve blog over geschreven, is de kans groot dat jouw blog bovenaan in de zoekresultaten van de zoekmachine staat. Dit kan jou een hoop website bezoekers opleveren.
In eerste instantie heb je hier misschien niet veel aan, maar omdat jij de bezoeker een hoop waarde geeft door middel van een geweldig recept, zal hij of zij jou waarschijnlijk wel onthouden. Wanneer deze persoon in de toekomst nogmaals een recept nodig heeft, is de kans groot dat hij of zij aan je zal denken.
Uiteindelijk bouw je hiermee een band op tussen de lezer en jou of je merk. Zodra jij dan een keer iets terug vraagt van de lezer, bijvoorbeeld in de vorm van het kopen van een product, is de kans ontzettend groot dat de lezer jou iets terug wil geven voor alle waarde die hij of zij als van jou heeft gekregen. Op die manier ga je van informeren naar incasseren.
Kan je geld verdienen met online bloggen?
Eigenlijk hebben we deze vraag al beantwoord. Namelijk dat je zeker geld kan verdienen met online bloggen. Dit moet dan wel via een omweg gebeuren. Bijvoorbeeld door het toevoegen van een affiliate link aan jouw blog of het aanbieden van een product of dienst. Je krijgt namelijk geen geld van Google voor het aantal bezoekers dat jij genereert.
Blogs kunnen voor bezoekers zorgen. Bezoekers, zeker wanneer ze gericht opzoek zijn naar iets, zijn een essentieel ingrediënt om geld te verdienen met je blogs. Zonder bezoekers heb je namelijk zéker geen klanten. Maar het tweede ingrediënt, een manier om deze bezoekers om te zetten in betalende klanten, is net zo essentieel. Je kan dus zeker geld verdienen met behulp van online bloggen, maar met bloggen alléén kom je er niet. Om er echt inkomen uit te halen zijn er extra stappen vereist. In het artikel Ook jij kunt inkomsten genereren met jouw blog lees je hier meer over.
Ga nu geld verdienen met jouw website
Krijg toegang tot de Affiliate Marketing Revolutie en begin vandaag nog met geld verdienen. Vanaf nu ben je een stapje dichterbij financiële vrijheid.
Hoe begin je met bloggen?
Je begint met bloggen door je laptop op te starten en te beginnen met schrijven. Zo simpel is het. Kies hierbij wel van tevoren of je je gaat richten op entertainende blogs of op informatieve blogs. Wanneer je besluit om je te gaan focussen op informatieve blogs, dien je ook eerst nog voor een specifiek onderwerp te kiezen.
Commitment
Vervolgens is het een kwestie van volhouden. Blijf blogs plaatsen, het liefst iedere dag of anders op zijn minst iedere week. Zo wordt je niet alleen steeds beter in het schrijven van blogs, jouw aanwezigheid op Google wordt ook steeds groter. Blogger worden is een lange termijn project. Degene die lang volhoudt wint het altijd van degene die slechts kort gemotiveerd is. Consistentie is in dit geval een van de sleutels tot succes. Zo onderscheid je je niet alleen van de rest, je wordt er dan ook steeds beter in.
Succes
Dit laat het belang van de juiste mindset zien. Wanneer je je eerste blog online zet, is de kans op resultaat uiterst klein. Vermoedelijk lezen alleen je familie en vrienden het. Wanneer je echter consistent blijft publiceren, minimaal een jaar lang, gaat er een keer een moment komen waarop je blog in de positieve zin van het woord ontploft. Opeens gaat je blog viraal en trek je duizenden bezoekers aan. Op dit moment ben je erachter gekomen waar de markt op aanslaat. Vervolgens kun je meer van dit soort blogs maken. Dit zal je groei als blogger exponentieel doen toenemen. Focus je dus niet op het behalen van snel resultaat. Focus je liever op het leveren van kwalitatieve blogs. Je werk zal uiteindelijk beloond worden.
Waar moet je op letten bij bloggen?
Er zijn verschillende dingen waar je op moet letten bij bloggen.
Ten eerste is het van belang om een duidelijke, specifieke niche uit te kiezen voor wie jouw blogs bestemd zijn. Pas wanneer jij kiest voor jouw doelgroep, zal je doelgroep ook voor jou kiezen. Wanneer jouw doelgroep de hele wereld is, kies je voor niemand. Logischerwijs zal er dan ook niemand zijn die voor jou kiest. Op familie en vrienden na misschien.
Ten tweede is het belangrijk om rekening te houden met SEO bij het schrijven of het nalezen van je blogs. Dit vergroot je kans op succes behoorlijk. SEO wil zeggen dat je jouw teksten zodanig inricht dat een zoekmachine als Google ze zo hoog mogelijk in de zoekresultaten zal weergeven. Hierbij kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde zoekwoorden of zoektermen een aantal keer terug te laten komen aan het begin van je tekst. Let er hierbij sterk op dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van je tekst. Google is tegenwoordig zo slim dat het je kan belonen of straffen op basis van de kwaliteit van je tekst. Pas SEO dus subtiel toe en denk niet dat je een zoekmachine als Google te slim af kunt zijn. Kwaliteit en competentie wint het op de lange termijn altijd van trucjes.
Ten derde moet je er bij het bloggen op letten dat je je teksten waardevol maakt voor de lezer. Bij entertainende blogs wil je ervoor zorgen dat het niet te saai wordt en dat je bezoeker wil blijven lezen. Ga dus niet te veel in op irrelevante details of saaie gebeurtenissen die je teksten weliswaar lang kunnen maken, maar niet kwalitatief beter. Let er daarnaast bij informatieve blogs op dat de informatie die je geeft echt meerwaarde biedt voor de lezer. Ga bij een tekst over koken dus niet te veel in op irrelevante informatie over gasverbruik of gezondheid. Een informatieve tekst over koken moet gaan over hoe de lezer dat geweldige recept van jou kan klaarmaken. Iemand met trek zit niet te wachten op een saai betoog over waarom je beter zou kunnen koken op elektriciteit in plaats van gas.
Wanneer jij kiest voor een specifieke doelgroep, zorgt voor kwalitatieve blogs met subtiele SEO en meerwaarde biedt, heb je een goede kans op succes.
Bronnen:
–https://imu.nl
–https://www.marketingportaal.nl/online-marketing/bloggen-voor-bedrijven/
–https://www.blogkracht.nl/wat-is-een-blog/